Thursday 3 December 2009

pengalaman mengerjakan haji diusia muda

sementara masih dalam bulan zulhijjah ni aku rasa macam nak share sesuatu dengan semua

salah satu pengalaman dan nikmat yang paling beharga dalam hidup aku ialah peluang mengerjakan haji.tambahan pula dalam usia yang muda pengalaman itu sangat2 lah beharga bagi ku

sebenarnya pengalaman itu makin lama makin hilang dari ingatan ku.maklumlah.zaman itu aku masih belum pandai menggunakan teknologi.jadi tidak banyak gambar dan tiada 1 pon video untuk dibuat kenangan.jadi nak flash back one by one tu lambat la sikit kan.

pada tahun 2005,aku,yong,mama abah dan keluarga toklong sama2 menunaikan rukun haji yg ke 5.masa ni aku baru habis SPM.so kebanyakan rakan yang sebaya aku tengah bersuka ria la.baru lepas habis hazab SPM la katekan

aku x ada la nk bercerita pengalaman ini satu persatu.cuma nak tulis apa yang terlintas je

1)masa kat sana hari2 aku doa nak lulus ujian kereta dgn nk dapat SPM dgn cemerlang,dengan nk jerawat hilang .masa ni aku rasa muka aku sgt disaster.

yela masa tu yang desprate menda tu lakan.
tapi ada la lagi doa2 yang lain.yang general.masa depan,mati,syurga,etc
abah selalu remindkan doa utk adik2 jugak.
buat solat hajat khas utk adik2.


2)kami beruntung.dapat hotel yang jarak 600m shj dari masjid.pada thn yg sama toklang aku pon pergi jgk.tapi mereka guna pakej muasasah.(pakej basic) jadi hotel pn jaoh la sikit sebab bayaran lebih murah sedikit.

kami sekeluarga ada pergi melawat toklang.x dapat nk bayangkan mcm mana hari2 toklang berulang dari hotal ke masjid.dahla orang tua tu ada penyakit penat.Tp Allah tu maha penyayang.Apa yang dibuat pasti ada hikmah dan ganjaran dari Nya.

3)mungkin ada yang x tahu.buat haji ni pon ada pakej2 nya jugak.macam kita pergi melancong tu.harganya beza2.service pn beza2 la.mcm ikut bintang la jgk.lepas tu pulak pakej ni mcm2 agensi buat.kami menggunakan agensi tabung haji sendiri.tabung haji pn ada kelas2 dia jgk.abah n mama ambil yang sederhana la.masa tu kami guna pakej fairuz.xtaula nama dia kekal lg x smpai sekarang.
kalau pakej mahal macam pakej zamrud ke apatah lagi tu kebanyakan orang2 berpangkat dan berada la.yang tu macam mewah sangat la plak kan.nanti x de tawadduk la plak nk buat haji kan.

4)hari2 lepas balik masjid mesti pergi beli aiskrim mango ataupon laban.sedap.aku x suka minum laban.tapi kena paksa dengan abah.laban ni susu masam.macam yogurt la.bagusla utk menyejukkan badan kan

5)di arafah hujan lebat sangat2.teringat orang2 yg bina khemah buruk sendiri di atas lereng2 gunung.macam mana la nasib mereka.bg kita jemaah malaysia,khemah yg disediakan sangatlah proper.jadi tiada masalah.angin kencang pon,duduk je diam2 dalam khemah berdoa.cuma bila hujan surut,masing2 sibuk cari kasut yang hanyut.

6)masa di mekah ada satu kisah ajaib.tapi masa ni aku 'cuti'.so aku hanya duduk di hotel je.orang la yang cerita kisah ni kat aku

kalau x silap la.cerita dia lebih kurang macam ni.masa ni tunggu subuh kot.semua orang denga bunyi yang sangat kuat di masjidlharam.macam bunyi helikopter.atau macam bunyi masjidilharam hendak diserang.masa tu semua orang panik la.ada yang lari balikla.ada yang azan la.macam2 la.rupa rupanya ada saju kejadian aneh atas kuasa Allah telah berlaku.kejadian ni berlaku di tempat saei.masa ni untie ada kt situ.so dia la yang cerita.ada seorang perempuan indonesia ni.tgh sarat mengandung.bersaie.pastu tiba2 dia nak bersalin.pastu datang orang tua.buat apa tah.aku x ingat sangat.sbb da lama.orang tua tu pakai jubah putih.dia yang sambut bayi tu.di celah2 batu di bukit safa or marwah.(x igt)..yg peliknya x ada setitik darah pn yg mengalir.pastu org tua tu hilang.ni cerita pendek nya la.ada la cerita panjang nye orang tu tu ada mintak ape ke ntah.tapi aku x ingat.pastu bunyi yg kuat tadi pon hilang.hebat kan kuasa Allah.budak tu selamat lahir.elok je.

kerajaan arab saudi nk mintak baby tu kt mak dia.tp of course la mak dia x bagi kan.pastu mak dia cepat2 bawak balik indon kot.begitu la kisah dia.masa breakfast hari tu semua orang kecoh2 dok cerita pasal bunyi kuat tu..and dok bercerita pasal kejadian tu.aku denga jela.rugi la plak x dapat dengar kan.tp xpe..kalau aku ada xtaula apa perasaan aku masa tu kan.

sebenarnya macam2 lagi nak share.tapi mesti korang penat baca panjang2 kan.
cukup la disini dulu

kalau aku rajin nanti aku cerita pengalaman di raudhah(taman syurga)
dan pengalaman2 lain

apa2 pon terima kasih mama dan abah

1 comment:

haswida abu bakar said...

oo..mak aji rupanya. keep on blogging sis..:)